ERASMUS+ mobilitás pályázat |

ERASMUS+ mobilitás pályázat

Kísérőtanári beszámoló az Erasmus+ Mobilitás programról

2019. április 27. és 2019. május 18. között Bécsben töltöttem 3 hetet kísérőtanárként magyar részről a First Central European Benefit Association (1CEBA), osztrák részről pedig az Austraining szervezésében. E szervezetek a European Training and Education Network (ETEN) hálózat tagjai, amelyek az Európai Uniós projektek megvalósítására specializálódtak. Az Erasmus+ Mobilitás program segítségével intézmények, diákok, tanárok számára biztosítanak lehetőséget arra, hogy Európa nagyvárosaiban (Budapest, Bécs, Milánó, Barcelona) európai uniós finanszírozással külföldi szakmai, nyelvi gyakorlatot töltsenek el, miközben rövid betekintést kaphatnak egy nagyváros lüktető életébe, hétköznapjaiba.

A háromhetes külföldi logisztikai gyakorlatot megelőzte egy kiválasztási folyamat, ahol figyelembe vettük a 12 tanuló kiválasztásánál a tanulók logisztikai tantárgyakhoz kapcsolódó tudását, az idegen nyelvi kompetenciáikat, valamint a motiváltságot. A kiválasztás után megkezdtük a felkészítést mind szakmai, mind nyelvi szempontból. Nyelvtanárként fontosnak tartottam, hogy szállítmányozási, logisztikai, raktárlogisztikai szókinccsel ismertessem meg a tanulókat, mivel a munkahelyen, ahol a szakmai gyakorlatot végezték, önállóan kellett a német nyelvű utasításokat megérteniük. Ezen kívül a mindennapi nagyvárosi életben való boldoguláshoz szükséges alapszituációkat is gyakoroltuk. A kiutazás előtti nyelvi szintfelmérő elég vegyes képet mutatott, de a tapasztalat azt mutatja, hogy nyelvi szempontból sokat fejlődtek a három hét alatt.

A Flying Turtle cég kényelmes buszával utaztunk Bécsbe 2019. április 27-én, szombaton délelőtt. Az előzetes utasítások alapján, kódok segítségével bejutottunk a szálláshelyünkre, egy frekventált helyen lévő bérházba. A harmadik emeleten, egy háromszobás lakásban szállásoltak el engem a négy diáklánnyal. Kollégám, Tatár Zsolt egy első emeleti tágas lakásban kapott szállást a 8 fiúval. A lakások kényelmesen, egyszerűen berendezettek voltak. Egy-egy külön tanári fürdőszobának örültünk volna, de összességében így is elégedettek voltunk a szállással.

Az első nap délutánján a szállás környékét, Meidling városrészt fedeztük fel. A szálláson megtaláltuk a közlekedési bérleteket, amit kora este ki is próbáltunk. Metróra szállva megtekintettük az Operaház épületét, sétáltunk a Kärtnerstraße forgatagában a Stephansdomig, amit megcsodáltunk belülről is. A diákok közül nem mindenki járt még Bécsben, nem mindenki ült még metrón… A második napon újra felkerekedtünk, a Maria-Teresien-Platzra mentünk, ahol megtekintettük a Természettudományi Múzeumot. A szálláson ebédeltünk, majd a tőlünk egy megállónyira lévő schönbrunni kastély udvarához utaztunk, illetve a kastélytól nem messze fekvő modern parkban sétáltunk, azzal a céllal, hogy a későbbiek ide tudjanak jönni sportolni. Kedvet is kaptak hozzá, így közösen vásároltak focilabdát és kosárlabdát. A napi háromszori étkezést egyébként hőálló boxban szállították naponta egyszer. Az étel többnyire jó volt, de nagyon monoton, ismétlődő. A főétkezés nem tartalmazott levest, valamint elég sokszor kellett főznünk a fehérjeallergiás tanulónak, mert gyakran küldtek olyan ételt neki, ami a megengedettnél több fehérjét tartalmazott.

Az első munkanapon, hétfőn a szállásra érkeztek az Austraining kedves, szimpatikus munkatársai, akik alapos tájékoztatást tartottak, kitöltettek egy kérdőívet a gyerekekkel, valamint a dokumentációkat átvették tőlünk. A német nyelvű tájékoztatót jól értették a gyerekek. Ezt követően elkísértek minket a Möbelixbe, ahol az online áruház raktárában kaptak különböző minőségellenőrzési, csomagolási, rakodási és komissiózási feladatokat. A tömegközlekedést nagyon egyszerűnek, biztonságosnak találtuk a szállástól a munkahelyig. A munkahelyen nagyon kedvesen fogadták a diákokat, körbevezették őket. A délután az anyák napi képeslapok megírásával telt. A diákok önállóan feladták a postán a képeslapot, pozitív élmény volt számukra a sikeres postai kommunikáció. Ezt követően születésnapi tortát sütöttünk és ünnepséget tartottunk, hiszen az egyik tanuló18 éves lett. Úgy gondolom, mivel ilyen hosszú ideig még egyik tanuló sem töltött időt a szülők nélkül, fontos volt a csapatépítésre és a lelki gondozásra is hangsúlyt fektetnünk.

Másnaptól kezdődött a tényleges munka 8-tól 15 óráig egyórás ebédszünettel. A gyerekek önállóan közlekedtek a munkahelyre, ahol ügyesen helyt is álltak. A munkáról minden nap munkanaplót kellett írniuk a diákoknak. A logisztikai szakmai tantárgyakat tanító kollégám, Zsolt precízen gyűjtötte, mappába rendezte, szakmai szemmel átnézte naponta a munkanaplókat. A német nyelvű jelenléti ívekben, leírásokban pedig én segítettem a tanulóknak.

Május 1-jén, szerdán munkaszüneti nap volt, így a napot a Praterben töltöttük. Az Austraining kérte, hogy német nyelvű élménybeszámolót is készítsenek a gyerekek a majálison eltöltött napról. Nagyon jól éreztük magunkat, bár egy kis zsebpénzt is mellékelhettek volna a programhoz…

Május 3-án, pénteken, a munka végeztével a belvárosba utaztunk, ahol a Rathaus, a Volksgarten és a Hofburg megtekintése után a Mariahilferstraßén sétáltunk. Másnap, szombaton, a lakások közös kitakarítását követően megnéztük a Haus des Meerest, a 11 emeletes tropikáriumot, amelynek a legfelső emeletén csodálatos panoráma tárult elénk. Vasárnap az Austraining által szervezett városnézés következett. Az idegenvezető nagyon érdekes, belvárosi sétálós idegenvezetést tartott érintve újabb nevezetességeket is. (pl. Albertina, Schmetterlinghaus, Orangerie, Graben, Pestsäule stb.) Sajnos az eső nem kedvezett a városnézésnek. A városnézés után a Műszaki Múzeumot néztük meg, ahol sok közlekedéssel kapcsolatos kiállítási darabot láthattak a tanulók, ami a közlekedéshez kötődő szakmai tantárgyak tanulása során hasznos lehet számukra.

Május 8-án, szerdán délelőtt az Austraining irodájában tartottunk félidős megbeszélést. Itt leadtuk a gyerek által kitöltött félidős értékelőlapokat és fogalmazásokat. Délután a Donauturm forgó kávézójából gyönyörködtünk a városban és környékében, majd a Hundertwasser-házat kerestük fel.

Pénteken meglátogattuk a tanulókat a Möbelixben. A munkatársak nagyon elégedettek voltak a gyerekek teljesítményével.

Május 11-én, szombaton reggel a Naschmarktra mentünk piacra néhány tanulóval. Délután pedig a schönbrunni állatkertben voltunk. Kollégáink közül néhányan meglátogattak bennünket, velük megnéztük a Szecessziós házat is. Másnap az Austraining által szervezett schönbrunni kastélylátogatás volt. Sajnos az időjárás itt sem kedvezett nekünk a kastélyparkban tervezett sétánál.

Május 12-én hétfőn este két tanulóval megnéztünk állójeggyel egy csodálatos balettelőadást a Bécsi Állami Operaházban. A gyönyörű épületben fantasztikus élményben volt részünk, sajnáltam, hogy a többiek nem tartottak velünk, azonban ők sem a szálláshelyen unatkoztak, hiszen rendszeresen jártak esténként kollégámmal a Stadtparkba focizni, kosarazni, ahol más csapatok ellen kiállva sok élménnyel, nyelvi és multikulturális tapasztalattal gyarapodtak.

Május 13-án, kedden megtekintettük a Belvedere-kastélyt. A Belvedere nem csak pompás barokk kastély, hanem Ausztria egyik legértékesebb műgyűjteményének is otthont nyújt, amely magáénak tudhatja többek között Gustav Klimt, Egon Schiele és Oskar Kokoschka néhány főművét. Úgy gondolom, egy többhetes bécsi tartózkodás alatt kihagyhatatlan a kiállítás megtekintése.

Május 14-én, szerdán a Remise-t, a Wiener Linien közlekedési múzeumát kerestük fel. A tárlat célja, hogy megélhetővé tegye a bécsi tömegközlekedés történetét, így bizonyos kiállítási darabokba be is lehet szállni, és egy metrószimulátor segítségével bárki végigszáguldhat Bécs földalatti vasúthálózatán. Aki akar, az pedig jegyellenőrt játszhat. Ezt az új közlekedési múzeumot egy villamosremízben alakították ki. A közlekedési tanulmányokat folytató tanulóink számára különösen érdekes élményt nyújtott.

Május 15-én, csütörtökön a Madame Tussauds Múzeumban jártunk. Ezzel a könnyedebb, de annál izgalmasabb programmal búcsúztunk Bécstől.

Május 16-án délelőtt meglátogattuk a gyerekeket a munkahelyen, elbúcsúztunk a Möbelix munkatarsaitól. Délután, a szállás kitakarítása és a bőröndökbe pakolás után az Austraining munkatársai érkeztek a szállásunkra. A dokumentációk elrendezése után ünnepélyes, de vidám hangvétellel átvettük a diákokkal együtt a záróokleveleket és Europass okleveleket, értékeltük a három hét eseményeit, élményeit. Másnap délelőtt hazautaztunk.

Úgy gondolom, hogy egy nagyon tartalmas mobilitáson vettem részt. Kollégámmal nagyon jól, rugalmasan együttműködve igyekeztünk felejthetetlen élménnyé tenni a gyermekek számára ezt az időt. A szakmai gyakorlaton, a kulturális programokon, a szabadidős programokon és a nagyvárosi forgatagban sok-sok tapasztalatra, élményre és magasabb szintű nyelvtudásra tettek szert. A program toleranciára, csapatszellemre és önállóságra is tanította őket. Örülök, hogy részt vehettem benne.

Győr, 2019. május 28.

Kozalkné Fejes Judit

ESEMÉNY NAPTÁR TÁMOGATÓINK:

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.